Jak jsme pro MISURA vytvořili výdělečný mailing

Značku elektroniky MISURA budujeme od jejího počátku v roce 2021. Díky vyladěné komunikaci zažívala během roku 2022 velký růst, který nadále pokračuje. Produkty MISURA se dostávaly do povědomí nejen v Česku a na Slovensku, ale také v Maďarsku, Polsku, Slovinsku, Německu, Itálii, a před několika týdny byla zahájena spolupráce s distributorem na Islandu. S rostoucím počtem registrovaných klientů začal růst i počet opakovaných nákupů i registrací do newsletteru. Bylo tedy na čase nahradit občasnou rozesílku přes Mailchimp uceleným, automatizovaným řešením.

představování produktů na fitness eventu
Obr. 1: Tým MISURA při představování produktů na fitness eventu.

Rešerše mailingových nástrojů

Vydefinovali jsme si funkce, které od mailingového řešení požadujeme a řešili jsme úlohu vícekriteriálního rozhodování.

funkceEcomailSmartEmailingMailerLiteGetResponseAWeberDripActiveCampaignLeadHub
češtinaANOANONENENENENEANO
integrace s WordPressANOANOANOANOANOANOANONE
integrace s UpGatesANOANONENENENENEANO
cena 2500 kontaktů/5 mailů měsíčně4508503801443126598715451190

Tab. 2: Ukázka tabulky se zpracovanou rešerší mailingových nástrojů

Aspektů, které jsme zahrnuli do našeho hodnocení, bylo téměř 20. Těmi nejdůležitějšími pro nás bylo jednoduchá integrace nástroje s WordPressem a UpGates, tedy dvěma platformami, které v MISURA využíváme. Při rešerši jsme nezapomněli ani na přehlednost prostředí, jazykovou mutaci do češtiny, online podporu nebo například fakt, zda nástroj nabízí již předdefinované automatizační scénáře, nebo je budeme muset společně s vývojovým týmem nastavit sami. Z původního výběru 15 nástrojů jsme nakonec zvolili řešení, které používáme dodnes – Ecomail.

Implementace Ecomail

Po zvolení Ecomailu a zprovoznění nejvyššího tarifu Marketer+, který dokázal pokrýt naše contact listy a zároveň nám usnadnil propojení našich webů s mailingovým nástrojem, přišla na řadu práce pro náš vývojový tým. Díky pohotové online podpoře jsme získali vcelku podrobný návod na implementaci Ecomailu pro e-shop i prezentační macropage a náš vývojový tým si poté požadované kódy upravil tak, aby toto řešení znamenalo co nejšetrnější zásah do našich již fungujících webů. Propojení formulářů pro sběr leadů, přeposílání informací o pohybu zákazníků na webu, včetně informací o tom, které produkty zákazník vložil do košíku – Ecomail v tu chvíli začal shromažďovat všechny potřebné informace pro zahájení mailingových kampaní.

Automatizované kampaně

Již při prvotním nápadu s mailingem bylo naším primárním cílem vytvořit takový systém, který bude využívat automatizací, a tudíž bude potřeba minimální zásah ze strany klienta. Postupně jsme si tak v prostředí Ecomailu vytvořili několik automatizačních scénářů, které se nyní zvládají obhospodařovat sami.

Poděkování za registraci – V okamžiku, kdy se nový zákazník přihlásí do našeho newsletteru skrze formulář na webu, jeho kontakt se přenese do contact listu v Ecomailu a zašle se mu úvodní mail s poděkováním za registraci. Díky tomu se dostaneme se zákazníkem do kontaktu a díky několika CTA tlačítkům v mailu se ho snažíme zaujmout články na blogu a zajímavými produkty v e-shopu.

Opuštěný košík – Pokud zákazník vloží produkt do košíku, ale svůj nákup nedokončí, dokážeme se v horizontu dvou hodin připomenout personalizovaným mailem, který obsahuje odkaz s proklikem zpět do košíku a informace o produktech, které v košíku zapomněl. Tímto ale naše snaha o dokončení nákupu nekončí – další připomínkový mail zasíláme ještě dva dny od vložení produktu do košíku v případě, že nákup neproběhl.

Ukázka nastavení automatizačního scénáře k opuštěnému košíku
Obr. 3: Ukázka nastavení automatizačního scénáře k opuštěnému košíku

Přání k svátku – Na naše zákazníky nezapomínáme ani ve dnech, kdy slaví své významné dny. Ecomail dokáže pracovat s křestními jmény, a tak jakmile zákazník slaví svátek, automaticky mu posíláme blahopřání a malý dárek v podobě slevového kódu.

Info o nových článcích – Jelikož naší strategií je tvořit zajímavý obsah nejen o využití našich produktů, pravidelně publikujeme články na naší macropage misura.store, která zastává funkci informačního portálu o značce MISURA. V momentě, kdy vydáme nový článek, rozesíláme ho našim zákazníkům a snažíme se je vodit na náš web.

Info o nových produktech – Uvedení nového produktu na trh podporujeme jak např. kampaněmi na sociálních sítích, ale také skrze mailing. Zákazník tak dostává informaci o novinkách na e-shopu hned mezi prvními.

Ukázka automatizačního scénáře k registraci nového zákazníka
Obr. 4: Ukázka automatizačního scénáře k registraci nového zákazníka

Fantaziím se při tvorbě automatizačních scénářů meze nekladou. Ecomail nabízí na výběr z velkého množství již předdefinovaných a ověřených scénářů, které si ale můžeme vždy doplnit a vytvořit si dokonce scénáře vlastní na míru našim potřebám. Oporou nám v tomto je vývojový tým, především Serhiy a Marek, kteří dokáží do našich automatizačních scénářů a mailových šablon vždy dostat to, co si jako markeťáci vysníme.

Testování mailů

Zahájení nové kampaně vždy předchází pečlivé interní testování. Šablonu mailu, který následně pošleme mezi řádově nižší tisíce, vidí před zahájením rozesílky náš tým zahrnující copywritery, analytiky nebo vývojáře. Díky tomu se nám daří podchytit případné funkční, obsahové nebo grafické nedostatky včas, a zákaznící tak do své schránky dostanou již plně funkční a optimalizovaný mail. Při tomto kontrolním procesu nezapomínáme ani na různé typy zařízení (desktop, mobilní telefon), typy schránek (gmail, seznam) nebo typy zobrazení (tmavý a světlý režim).

Prostředí tvorby mailingových šablon
Obr. 5: Prostředí tvorby mailingových šablon je v Ecomail velmi intuitivní, k využití jsou nabízeny již předdefinované bloky.

Výsledky mailingových kampaní

Během prvních měsíců používání Ecomail jsme realizovali tři velké mailové rozesílky.

Aktivační kampaň – Naše první plošná kampaň byla tvořena uvítacím mailem, který představil nový newsletter MISURA a nabídl zákazníkům 10% slevu na veškerý sortiment v e-shopu. Během několika málo dnů jsme zaznamenali nižší desítky objednávek při využití nabízeného slevového kódu.

Velikonoční nadílka – Velikonoční kampaň, která byla paralelně promována na sociálních sítích, zahrnovala slevy různé výše na vybraný sortiment. Z hlediska hodnot konverze se jednalo o nejvýraznější mailingovou kampaň od začátku používání Ecomail.

Jarní nabídka – Po vyhodnocení velikonoční kampaně jsme se rozhodli, vzhledem k jejím pozitivním výsledkům, naší slevovou nabídku prodloužit a realizovali jsme jarní kampaň. Ačkoliv jarní kampaň byla obsahově velmi podobná té velikonoční, dokázala ji v několika pozorovaných aspektech dokonce předčít.

Abychom mohli vyhodnotit úspěšnost těchto aktivit, sledujeme několik metrik:

kampaňdoručitelnostopen rateCTRbounce rateprůměrná strávená doba na webukonverzní poměr
Aktivační kampaň99,3 %42,54 %13,81 %17,24 %2:1215,52 %
Velikonoční nadílka99,65 %31,43 %12,59 %27,27 %1:4813,64 %
Jarní nabídka99,65 %32,6 %9,61 %27,27 %1:249,09 %
průměrné hodnoty webu56,6 %1:003,32 %

Tab. 6: Porovnání výsledků prvních třech mailingových kampaní

U open rate, tedy podílu otevřených mailů, se obecně dá považovat za úspěch, pokud vaše kampaně pravidelně překračují 20 %. Naše kampaně dosahují výsledků přes 30 %, tedy třetina všech našich kontaktů mail po doručení otevře a přečte si jeho sdělení. Takto vysoká čísla jsou dána mimojiné precizní prací s předměty mailů, které dokáží čtenáře “nalákat” k přečtení, ale zároveň také skvělým odladěním technických aspektů mailové šablony, díky čemuž naše rozeslané maily nepadají do SPAM složky.

Druhou podstatnou metrikou je CTR, které v tomto případě značí poměr lidí, kteří se za předpokladu, že mail otevřeli, proklikli skrze odkazy umístěné v těle mailu na náš e-shop nebo blog. V tomto případě se jako hranice úspěchu uvádějí 4 %, s naším mailingem u značky MISURA dosahujeme až 14 % hladiny CTR. To je dáno jednak strategickým rozmístěním CTA tlačítek v mailové šabloně, ale také propracovanými texty, které dokáží čtenáře zaujmout a přimět k prokliknutí na některý z produktů v e-shopu nebo jeden z článků na blogu.

Ukázka bloku s články
Obr. 7: Díky bloku s články přivádíme čtenáře i na přidruženou stránku misura.store.

Důležitou část odesílaných mailů tvoří právě blok s odkazy na zajímavé články publikované na misura.store, které jsou pro každou rozesílku speciálně upraveny v závislosti na zaměření kampaně. Prokliky na články tvoří podstatnou část celkových prokliků na weby MISURA z mailingu. Skrze články se pak lidé dále dostávají na e-shop s konkrétními produkty, o kterých se v článku píše.

Tab. 8: Přehled článků s nejvíce prokliky z mailingu

Máte zájem o rozjetí mailingu?