Přístupnost e-shopů podle zákona č. 424/2023 Sb.: Kompletní postup
V červnu 2025 vstupuje v účinnost zákon č. 424/2023 Sb., který zavádí povinnost digitální přístupnosti pro e-shopy a online služby. Tento zákon vychází ze směrnice EU 2019/882 a jeho smyslem je zajistit, aby digitální služby byly přístupné všem – včetně lidí se zdravotním znevýhodněním.

Zákon se netýká jen veřejné sféry, jak tomu bylo dříve, ale dopadá i na komerční subjekty, jako například provozovatele e-shopů, a právě proto je možná i pro vás důležité věnovat mu pozornost. Účinnost zákona je stanovena na 28. června 2025.
Zákon zavádí pro e-shopy nové povinnosti, ale:
- nestanovuje konkrétní technické řešení, pouze se odkazuje na tzv. harmonizovanou normu (EN 301 549) a principy WCAG 2.2,
- přístupnost neznamená změnit design nebo zrušit funkce, ale zajistit, že je může použít každý,
- nejedná se o náročné úpravy – pokud víte, co dělat, zvládnete to s rozumnou investicí.
Co hrozí při nedodržení?
V případě nesplnění nároků zákona 424/2023 Sb. zákon počítá s možností sankcí. Hrozí:
- kontroly ČOI na základě podnětů,
- upozornění a výzvy k nápravě,
- pokuty v případě neplnění.
Checklist požadavků
Abychom se v přístupnosti vyznali, prošli jsme právní analýzy, oficiální výklady a technické standardy. Na základě toho jsme sestavili třináctibodový checklist, který odráží požadavky harmonizované normy EN 301 549 a principy WCAG 2.2 na úrovni AA.
Co váš e-shop musí podle zákona 424/2023 Sb. splňovat:
Všechny webové úpravy jsme nastudovali, otestovali a sami nasadili u několika projektů pomocí nástrojů jako NVDA, JAWS, VoiceOver, TalkBack, Wave, LightHouse nebo axe DevTools. Přinášíme přehled hlavních oblastí, na které se zákon zaměřuje:
- Přístupnost přes klávesnici – celý web musí být ovladatelný bez myši.
- Kompatibilita s čtečkami obrazovky – web musí fungovat s čtečkami obrazovky jako NVDA, VoiceOver, je potřeba zkontrolovat sémantiku zdrojového kódu, jako třeba úrovně nadpisů.
- Textové alternativy obrázků a médií – každý obrázek musí mít smysluplný alt popisek.
- Dostatečný kontrast – barvy musí být čitelné i pro osoby se zrakovým omezením, tedy v minimálním poměru kontrastu 4,5:1.
- Zvětšení textu a responzivita – web musí být použitelný i při 200% zvětšení, a to i na mobilních zařízeních.
- Přístupné formuláře – každé pole musí mít správně přiřazený popisek.
- Logická struktura obsahu – nadpisy, navigace i tlačítka musí mít logickou hierarchii.
- Označení jazyka stránky – jazyk webu musí být korektně definován příslušným tagem.
- Viditelný a nepřekrytý focus ovládacích prvků – aktivní prvky musí být vždy zřetelně označeny.
- Velikost klikacích prvků – tlačítka musí být pohodlná i na mobilu v minimální velikosti 24x24 px.
- Ovládání bez nutnosti táhnutí – drag & drop musí mít alternativu, například v podobě ovládaní skrze tlačítka klávesnice.
- Konzistentní nápověda a kontakt – navigace, kontakt a pomoc musí být vždy dostupné.
- Zveřejněné prohlášení o přístupnosti – informace o splnění požadavků a nástrojích a postupech, kterými toho bylo dosaženo, musí být veřejně uvedeny na viditelné samostatné podstránce nebo v rámci obchodních podmínek.
Tento článek může sloužit jako vodítko pro každého, kdo se rozhodne zvládnout přístupnost svépomocí. Pokud se do úpravy vašeho e-shopu chcete pustit sami, doporučujeme postupovat podle níže uvedeného checklistu, projít jednotlivé oblasti webu a identifikovat, co je třeba upravit. S tím souvisí i povinnost sepsat tzv. prohlášení o přístupnosti, jehož zveřejnění na webu je od 28. června povinné. Tento dokument má podle zákona shrnovat, jak váš e-shop požadavky na přístupnost plní a které nástroje nebo postupy jste při jejich implementaci použili.
Postup řešení kompatibility s Prohlášením o přístupnosti
Základní shrnutí postupu:
- Začněte auditovat web uvedenými nástroji.
- Projděte požadavky - každý bod otestujte a případně opravte.
- Každou změnu konzultujte s testem přes screen reader a ověřte automatickým testem.
- Průběžně aktualizujte stránku Plnění požadavků a uveďte, jak byly konkrétní body splněny.
- Výsledek: web / e-shop je kompatibilní se zákonem a průběžně jej udržujete.
Testování se čtečkami obrazovky:
Screen readery (čtečky obrazovky)
- NVDA (Windows, zdarma)
- Web NVDA (česky i anglicky)
- Nejrozšířenější čtečka na Windows, hodí se na testování běžných webů.
- S podporou klávesnicového ovládání.
- JAWS (Windows, placený, ale velmi rozšířený)
- Web JAWS
- Profesionální řešení pro nevidomé, podporuje složité webové aplikace.
- VoiceOver (macOS/iOS, zdarma)
- Vestavěná čtečka v MacBook/iPhone/iPad.
- Aktivace v nastavení přístupnosti.
- TalkBack (Android, zdarma)
- Vestavěná čtečka na Android telefonech
- Aktivace v nastavení -> Přístupnost.
Návody na testování
Nástroje pro testování přístupnosti:
- Slouží k rychlému ověření základních problémů.
- axe DevTools (Chrome/Firefox rozšíření): axe DevTools
- Lighthouse (nástroj v Chrome DevTools): Google Lighthouse
- WAVE: Online kontrola zde
Postup kontroly a řešení dle požadavků
1. Přístupnost přes klávesnici
- Úkol: Všechny funkce a navigace musí být použitelné pouze pomocí klávesnice (Tab, Enter, mezerník, šipky).
- Implementace:
- Otestovat přecházení (Tab/Shift+Tab) přes všechny ovládací prvky.
- Nepoužívat nestandardní widgety bez správného ARIA značení.
- Nastavit správně tabindex tam, kde je to nutné.
- Nezablokovat uživatele v modálních oknech.
2. Kompatibilita se čtečkami obrazovky
- Úkol: Ověřit, že web je správně čitelný a ovladatelný pomocí screen readerů (čteček obrazovky), případně opravit podle zásad přístupnosti
- Implementace:
- Jsou použité sémantické HTML značky (<h1>, <nav>, <main>, <button>, <label>, apod.).
- Každý obrázek má smysluplný atribut alt.
- Všechny formulářové prvky mají přiřazený <label>.
- Grafické prvky a ikony nejsou použity bez textového popisu; kde je potřeba, je doplněn skrytý text nebo ARIA popisek.
- Nadpisy používají správnou úroveň (<h1>, <h2>, … bez přeskočení úrovní).
- Dynamický obsah (modální okna, dialogy) je označen pomocí ARIA atributů (např. role="dialog", aria-live).
- Jazyk stránky je správně nastaven (např. <html lang="cs">).
- Menu je v <nav> a je popsané pro čtečky obrazovky (aria-label="Hlavní navigace").
- Navigační odkazy mají popisné názvy.
3. Textové alternativy obrázků a médií
- Úkol: Každý obrázek musí mít smysluplný atribut alt. Dekorativní obrázky by měly mít prázdný alt="" (vizuální oddělovače, opakující se ilustrační ikony, grafické pozadí atd.)
- Implementace:
- Projít HTML/šablony, zkontrolovat obrázky.
- Doplnit nebo upravit atributy alt.
- Videa opatřit titulky nebo přepisem.
4. Dostatečný barevný kontrast
- Úkol: Texty a ovládací prvky musí být dobře čitelné (poměr kontrastu min. 4,5:1).
- Implementace:
- Prověřit hlavní barvy přes WebAIM Contrast Checker.
- Upravit barvy v CSS podle potřeby.
5. Zvětšení textu a responzivita
- Úkol: Web musí fungovat při zvětšení textu až na 200% a na všech zařízeních.
- Implementace:
- Používat raději relativní jednotky (em, rem, %) místo px (zajišťují maximální kompatibilitu napříč zařízeními, prohlížeči i asistenčními technologiemi).
- Testovat zoom v prohlížeči.
- Ověřit chování na mobilu/tabletu (responzivní design).
6. Přístupné formuláře
- Úkol: Každý vstupní prvek má přiřazený <label>, chybová hlášení jsou srozumitelná.
- Implementace:
- Prověřit všechny formuláře.
- Každé políčko musí mít viditelný popisek (label).
- Error hlášky zpřístupnit pro čtečky (aria-live, role="alert").
7. Logická struktura obsahu
- Úkol: Správné používání tagů (header, nav, main, footer, button, label, atd.), uživatel se snadno orientuje v obsahu, navigační prvky jsou jasné a předvídatelné.
- Implementace:
- Projít HTML, zkontrolovat správnou hierarchii nadpisů (<h1>, <h2>, ...).
- Používání tlačítek <button>.
- Menu je v <nav> a popsané pro čtečky (aria-label="Hlavní navigace")
- Validovat kód: W3C Validator
8. Označení jazyka stránky
- Úkol: Celá stránka deklaruje hlavní jazyk pomocí <html lang="cs">.
- Implementace:
- Zkontrolovat šablonu stránky.
- V případě cizojazyčného obsahu označit změnu.
9. Focus - viditelný, dostatečně patrný
- Úkol: Fokus ovládacích prvků musí být vždy viditelný a nesmí být překryt a musí být dostatečně patrný (např. rámeček, změna barvy).
- Implementace:
- Ověřit viditelnost fokusu na všech interaktivních prvcích (tlačítka, odkazy, formuláře). Zajistit, že fokus není překryt jinými prvky
- Upravit CSS pro zřetelný vzhled focusu (outline, box-shadow nebo border).
- Ověřit při ovládání pouze klávesnicí (Tab / Shift+Tab).
10. Minimální velikost cíle
- Úkol: Tlačítka a ovládací prvky mají minimálně 24×24 px, aby šly pohodlně ovládat i na dotykových zařízeních.
- Implementace:
- Zkontrolovat, že každý klikací prvek (tlačítka, ikonky, odkazy v menu...) má:
- buď samotný rozměr min. 24×24 px
- nebo dostatečný padding, který výsledný klikací prostor rozšíří
- Otestovat na dotykových zařízeních (mobil, tablet), že se dá prvek pohodlně stisknout bez rizika chyby.
- Pokud nelze technicky zvětšit (např. kvůli designu), doporučuje se rozšířit aktivní oblast ovládacího prvku.
- Zkontrolovat, že každý klikací prvek (tlačítka, ikonky, odkazy v menu...) má:
- Nemusí být splněno, když:
- Funkce lze dosáhnout pomocí jiného ovládacího prvku na stejné stránce, který splňuje toto kritérium.
- Cíl je ve větě nebo je jeho velikost jinak omezena výškou řádku textu, který není cílem.
- Všechny vyjímky
11. Ovládání bez nutnosti táhnutí
- Úkol: Funkce na webu nesmí být závislé výhradně na tažení (drag & drop). Uživatel musí mít možnost ovládat tyto funkce i jiným způsobem – například pomocí kliknutí nebo klávesnice.
- Implementace:
- Ověřit funkčnost bez myši, pouze pomocí klávesnice a v prostředí čteček obrazovky.
- Pokud není alternativa dostupná, danou funkci je třeba přehodnotit nebo přepracovat.
12. Nápovědy, navigace, kontaktní možnosti
- Úkol: Pokud web nabízí kontaktní nebo podpůrné možnosti (např. e-mail, nápovědu, chat), musí být přístupné a umístěné konzistentně na všech stránkách. Stejně tak navigace, nápovědy apod.
- Implementace:
- Ujistit se, že podpůrné prvky (navigace, kontakty…) jsou:
- viditelné, dostupné a funkční
- umístěny konzistentně v rámci všech stránek webu
- Ověřit při ovládání pouze klávesnicí.
- Ujistit se, že podpůrné prvky (navigace, kontakty…) jsou:
13. Informace o přístupnosti ve veřejných dokumentech
- Úkol: Zveřejnit informace o splnění požadavků na přístupnost ve všeobecných obchodních podmínkách nebo na webu.
- Implementace:
- Uvést v obchodních podmínkách nebo na samostatné stránce popis, jak služba splňuje požadavky na přístupnost.
- Na požádání poskytnout informace i ve zvukové podobě.
- Zajistit, že informace jsou ve formátu přístupném pro všechny (čitelný text, ne jen obrázek).
Chcete vyřešit přístupnost vašeho e-shopu?
Související články
V roce 2021 jsme pro značku MISURA vytvořili první brand page na adrese misura.cz (později misura.store). O tvorbě první brand page MISURA jsme...
Geolokační cílení představuje jednu z největších příležitostí pro firmy, které přesně znají své cílové skupiny a lokality, kde se jejich zákazníci...
Softwarová specifikace je jeden z nejdůležitějších dokumentů při vývoji softwaru. Přesto je to pojem, který si firmy často vykládají různě —...