Přístupnost e-shopů podle zákona č. 424/2023 Sb.: Kompletní postup
V červnu 2025 vstupuje v platnost zákon č. 424/2023 Sb., který zavádí povinnost digitální přístupnosti pro e-shopy a online služby. Tento zákon vychází ze směrnice EU 2019/882 a jeho smyslem je zajistit, aby digitální služby byly přístupné všem – včetně lidí se zdravotním znevýhodněním.
Zákon se netýká jen veřejné sféry, jak tomu bylo dříve, ale dopadá i na komerční subjekty, jako například provozovatele e-shopů, a právě proto je možná i pro vás důležité věnovat mu pozornost. Účinnost zákona je stanovena na 28. června 2025.
Zákon zavádí pro e-shopy nové povinnosti, ale:
- nestanovuje konkrétní technické řešení, pouze se odkazuje na tzv. harmonizovanou normu (EN 301 549) a principy WCAG 2.2,
- přístupnost neznamená změnit design nebo zrušit funkce, ale zajistit, že je může použít každý,
- nejedná se o náročné úpravy – pokud víte, co dělat, zvládnete to s rozumnou investicí.
Co hrozí při nedodržení?
V případě nesplnění nároků zákona 424/2023 Sb. zákon počítá s možností sankcí. Hrozí:
- kontroly ČOI na základě podnětů,
- upozornění a výzvy k nápravě,
- pokuty v případě neplnění.
Checklist požadavků
Abychom se v přístupnosti vyznali, prošli jsme právní analýzy, oficiální výklady a technické standardy. Na základě toho jsme sestavili třináctibodový checklist, který odráží požadavky harmonizované normy EN 301 549 a principy WCAG 2.2 na úrovni AA.
Co váš e-shop musí podle zákona 424/2023 Sb. splňovat:
Všechny webové úpravy jsme nastudovali, otestovali a sami nasadili u několika projektů pomocí nástrojů jako NVDA, JAWS, VoiceOver, TalkBack, Wave, LightHouse nebo axe DevTools. Přinášíme přehled hlavních oblastí, na které se zákon zaměřuje:
- Přístupnost přes klávesnici – celý web musí být ovladatelný bez myši.
- Kompatibilita s čtečkami obrazovky – web musí fungovat s čtečkami obrazovky jako NVDA, VoiceOver, je potřeba zkontrolovat sémantiku zdrojového kódu, jako třeba úrovně nadpisů.
- Textové alternativy obrázků a médií – každý obrázek musí mít smysluplný alt popisek.
- Dostatečný kontrast – barvy musí být čitelné i pro osoby se zrakovým omezením, tedy v minimálním poměru kontrastu 4,5:1.
- Zvětšení textu a responzivita – web musí být použitelný i při 200% zvětšení, a to i na mobilních zařízeních.
- Přístupné formuláře – každé pole musí mít správně přiřazený popisek.
- Logická struktura obsahu – nadpisy, navigace i tlačítka musí mít logickou hierarchii.
- Označení jazyka stránky – jazyk webu musí být korektně definován příslušným tagem.
- Viditelný a nepřekrytý focus ovládacích prvků – aktivní prvky musí být vždy zřetelně označeny.
- Velikost klikacích prvků – tlačítka musí být pohodlná i na mobilu v minimální velikosti 24x24 px.
- Ovládání bez nutnosti táhnutí – drag & drop musí mít alternativu, například v podobě ovládaní skrze tlačítka klávesnice.
- Konzistentní nápověda a kontakt – navigace, kontakt a pomoc musí být vždy dostupné.
- Zveřejněné prohlášení o přístupnosti – informace o splnění požadavků a nástrojích a postupech, kterými toho bylo dosaženo, musí být veřejně uvedeny na viditelné samostatné podstránce nebo v rámci obchodních podmínek.
Tento článek může sloužit jako vodítko pro každého, kdo se rozhodne zvládnout přístupnost svépomocí. Pokud se do úpravy vašeho e-shopu chcete pustit sami, doporučujeme postupovat podle níže uvedeného checklistu, projít jednotlivé oblasti webu a identifikovat, co je třeba upravit. S tím souvisí i povinnost sepsat tzv. prohlášení o přístupnosti, jehož zveřejnění na webu je od 28. června povinné. Tento dokument má podle zákona shrnovat, jak váš e-shop požadavky na přístupnost plní a které nástroje nebo postupy jste při jejich implementaci použili.
Postup řešení kompatibility s Prohlášením o přístupnosti
Základní shrnutí postupu:
- Začněte auditovat web uvedenými nástroji.
- Projděte požadavky - každý bod otestujte a případně opravte.
- Každou změnu konzultujte s testem přes screen reader a ověřte automatickým testem.
- Průběžně aktualizujte stránku Plnění požadavků a uveďte, jak byly konkrétní body splněny.
- Výsledek: web / e-shop je kompatibilní se zákonem a průběžně jej udržujete.
Testování se čtečkami obrazovky:
Screen readery (čtečky obrazovky)
- NVDA (Windows, zdarma)
- Web NVDA (česky i anglicky)
- Nejrozšířenější čtečka na Windows, hodí se na testování běžných webů.
- S podporou klávesnicového ovládání.
- JAWS (Windows, placený, ale velmi rozšířený)
- Web JAWS
- Profesionální řešení pro nevidomé, podporuje složité webové aplikace.
- VoiceOver (macOS/iOS, zdarma)
- Vestavěná čtečka v MacBook/iPhone/iPad.
- Aktivace v nastavení přístupnosti.
- TalkBack (Android, zdarma)
- Vestavěná čtečka na Android telefonech
- Aktivace v nastavení -> Přístupnost.
Návody na testování
Nástroje pro testování přístupnosti:
- Slouží k rychlému ověření základních problémů.
- axe DevTools (Chrome/Firefox rozšíření): axe DevTools
- Lighthouse (nástroj v Chrome DevTools): Google Lighthouse
- WAVE: Online kontrola zde
Postup kontroly a řešení dle požadavků
1. Přístupnost přes klávesnici
- Úkol: Všechny funkce a navigace musí být použitelné pouze pomocí klávesnice (Tab, Enter, mezerník, šipky).
- Implementace:
- Otestovat přecházení (Tab/Shift+Tab) přes všechny ovládací prvky.
- Nepoužívat nestandardní widgety bez správného ARIA značení.
- Nastavit správně tabindex tam, kde je to nutné.
- Nezablokovat uživatele v modálních oknech.
2. Kompatibilita se čtečkami obrazovky
- Úkol: Ověřit, že web je správně čitelný a ovladatelný pomocí screen readerů (čteček obrazovky), případně opravit podle zásad přístupnosti
- Implementace:
- Jsou použité sémantické HTML značky (<h1>, <nav>, <main>, <button>, <label>, apod.).
- Každý obrázek má smysluplný atribut alt.
- Všechny formulářové prvky mají přiřazený <label>.
- Grafické prvky a ikony nejsou použity bez textového popisu; kde je potřeba, je doplněn skrytý text nebo ARIA popisek.
- Nadpisy používají správnou úroveň (<h1>, <h2>, … bez přeskočení úrovní).
- Dynamický obsah (modální okna, dialogy) je označen pomocí ARIA atributů (např. role="dialog", aria-live).
- Jazyk stránky je správně nastaven (např. <html lang="cs">).
- Menu je v <nav> a je popsané pro čtečky obrazovky (aria-label="Hlavní navigace").
- Navigační odkazy mají popisné názvy.
3. Textové alternativy obrázků a médií
- Úkol: Každý obrázek musí mít smysluplný atribut alt. Dekorativní obrázky by měly mít prázdný alt="" (vizuální oddělovače, opakující se ilustrační ikony, grafické pozadí atd.)
- Implementace:
- Projít HTML/šablony, zkontrolovat obrázky.
- Doplnit nebo upravit atributy alt.
- Videa opatřit titulky nebo přepisem.
4. Dostatečný barevný kontrast
- Úkol: Texty a ovládací prvky musí být dobře čitelné (poměr kontrastu min. 4,5:1).
- Implementace:
- Prověřit hlavní barvy přes WebAIM Contrast Checker.
- Upravit barvy v CSS podle potřeby.
5. Zvětšení textu a responzivita
- Úkol: Web musí fungovat při zvětšení textu až na 200% a na všech zařízeních.
- Implementace:
- Používat raději relativní jednotky (em, rem, %) místo px (zajišťují maximální kompatibilitu napříč zařízeními, prohlížeči i asistenčními technologiemi).
- Testovat zoom v prohlížeči.
- Ověřit chování na mobilu/tabletu (responzivní design).
6. Přístupné formuláře
- Úkol: Každý vstupní prvek má přiřazený <label>, chybová hlášení jsou srozumitelná.
- Implementace:
- Prověřit všechny formuláře.
- Každé políčko musí mít viditelný popisek (label).
- Error hlášky zpřístupnit pro čtečky (aria-live, role="alert").
7. Logická struktura obsahu
- Úkol: Správné používání tagů (header, nav, main, footer, button, label, atd.), uživatel se snadno orientuje v obsahu, navigační prvky jsou jasné a předvídatelné.
- Implementace:
- Projít HTML, zkontrolovat správnou hierarchii nadpisů (<h1>, <h2>, ...).
- Používání tlačítek <button>.
- Menu je v <nav> a popsané pro čtečky (aria-label="Hlavní navigace")
- Validovat kód: W3C Validator
8. Označení jazyka stránky
- Úkol: Celá stránka deklaruje hlavní jazyk pomocí <html lang="cs">.
- Implementace:
- Zkontrolovat šablonu stránky.
- V případě cizojazyčného obsahu označit změnu.
9. Focus - viditelný, dostatečně patrný
- Úkol: Fokus ovládacích prvků musí být vždy viditelný a nesmí být překryt a musí být dostatečně patrný (např. rámeček, změna barvy).
- Implementace:
- Ověřit viditelnost fokusu na všech interaktivních prvcích (tlačítka, odkazy, formuláře). Zajistit, že fokus není překryt jinými prvky
- Upravit CSS pro zřetelný vzhled focusu (outline, box-shadow nebo border).
- Ověřit při ovládání pouze klávesnicí (Tab / Shift+Tab).
10. Minimální velikost cíle
- Úkol: Tlačítka a ovládací prvky mají minimálně 24×24 px, aby šly pohodlně ovládat i na dotykových zařízeních.
- Implementace:
- Zkontrolovat, že každý klikací prvek (tlačítka, ikonky, odkazy v menu...) má:
- buď samotný rozměr min. 24×24 px
- nebo dostatečný padding, který výsledný klikací prostor rozšíří
- Otestovat na dotykových zařízeních (mobil, tablet), že se dá prvek pohodlně stisknout bez rizika chyby.
- Pokud nelze technicky zvětšit (např. kvůli designu), doporučuje se rozšířit aktivní oblast ovládacího prvku.
- Zkontrolovat, že každý klikací prvek (tlačítka, ikonky, odkazy v menu...) má:
- Nemusí být splněno, když:
- Funkce lze dosáhnout pomocí jiného ovládacího prvku na stejné stránce, který splňuje toto kritérium.
- Cíl je ve větě nebo je jeho velikost jinak omezena výškou řádku textu, který není cílem.
- Všechny vyjímky
11. Ovládání bez nutnosti táhnutí
- Úkol: Funkce na webu nesmí být závislé výhradně na tažení (drag & drop). Uživatel musí mít možnost ovládat tyto funkce i jiným způsobem – například pomocí kliknutí nebo klávesnice.
- Implementace:
- Ověřit funkčnost bez myši, pouze pomocí klávesnice a v prostředí čteček obrazovky.
- Pokud není alternativa dostupná, danou funkci je třeba přehodnotit nebo přepracovat.
12. Nápovědy, navigace, kontaktní možnosti
- Úkol: Pokud web nabízí kontaktní nebo podpůrné možnosti (např. e-mail, nápovědu, chat), musí být přístupné a umístěné konzistentně na všech stránkách. Stejně tak navigace, nápovědy apod.
- Implementace:
- Ujistit se, že podpůrné prvky (navigace, kontakty…) jsou:
- viditelné, dostupné a funkční
- umístěny konzistentně v rámci všech stránek webu
- Ověřit při ovládání pouze klávesnicí.
- Ujistit se, že podpůrné prvky (navigace, kontakty…) jsou:
13. Informace o přístupnosti ve veřejných dokumentech
- Úkol: Zveřejnit informace o splnění požadavků na přístupnost ve všeobecných obchodních podmínkách nebo na webu.
- Implementace:
- Uvést v obchodních podmínkách nebo na samostatné stránce popis, jak služba splňuje požadavky na přístupnost.
- Na požádání poskytnout informace i ve zvukové podobě.
- Zajistit, že informace jsou ve formátu přístupném pro všechny (čitelný text, ne jen obrázek).
Chcete vyřešit přístupnost vašeho e-shopu?
Související články
Softwarová specifikace je jeden z nejdůležitějších dokumentů při vývoji softwaru. Přesto je to pojem, který si firmy často vykládají různě —...
Ve vaší firmě běží desítky procesů, které se pravidelně opakují? Vaši kolegové musí neustále opakovat rutinní činosti? Den co den, týden co...
E-shop firmy MISURA – české značky prémiové elektroniky – se dlouhodobě potýkal s rostoucím množstvím dotazů, které směřovaly na...